Er zijn veel verschillende soorten hart-en vaatziekten. Op de site van de Hartstichting leest u hoe de verschillende aandoeningen ontstaan, welke symptomen erbij horen en hoe ze te behandelen zijn. Het onderliggende probleem bij alle hart-en vaatziekten is een verslechtering van de bloedvaten. Dit kan veroorzaakt worden door een te hoge bloeddruk of een verhoogd cholesterol.

Cholesterol

Cholesterol is een op vet lijkende stof in het bloed die door het lichaam circuleert. Cholesterol is onder andere nodig bij de bouw van cellen en bij de vorming van galzuren en hormonen.

Het lichaam maakt zelf het grootste deel aan, ongeveer 1000 tot 1500 mg per dag. Dit gebeurt in de lever. Inname van cholesterol via de voeding is dan ook niet noodzakelijk. Toch is voeding met cholesterol niet schadelijk voor gezonde mensen. Het cholesterolgehalte in het bloed wordt namelijk door een reguleringsmechanisme van het lichaam zelf gestuurd.

Te hoog cholesterolgehalte (hypercholesterolemie)

Een te hoog cholesterolgehalte heeft verschillende oorzaken:

• Eten van veel verzadigd vet
  • Overgewicht
  • Een traagwerkende schildklier
  • Bepaalde medicijnen
  • Erfelijke aanleg

Het cholesterolgehalte wordt gemeten door bloedonderzoek. Er zijn meerdere metingen nodig om een betrouwbaar beeld te krijgen van het cholesterolgehalte, de waardes kunnen namelijk nog weleens schommelen.

LDL en HDL

De waarde van het totale cholesterolgehalte is echter niet voldoende om met zekerheid vast te stellen of iemand een verhoogd cholesterolgehalte heeft. Naast het totaal cholesterol bekijkt de arts daarom ook nog de volgende waardes:

• LDL-cholesterolgehalte
  • HDL-cholesterolgehalte

Een hoog HDL-cholesterolgehalte is gunstig. Een hoog LDL-cholesterolgehalte of een hoog triglyceridengehalte is ongunstig. HDL wordt gezien als het ‘Hardwerkende Cholesterol’: ruimt het teveel aan cholesterol weer op. LDL, het ‘Luie Cholesterol’, daalt bij een te grote hoeveelheid juist neer in de aderen waardoor problemen kunnen ontstaan.

Een lager cholesterolgehalte vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Medicijnen zijn niet altijd nodig. Een gezonde leefstijl is de eerste stap.

Een gezonde leefstijl houdt in:

• Gezonde voeding
  • Voldoende bewegen
  • Niet roken

Verhoogde bloeddruk (hypertensie)

Bloeddruk is de druk in de bloedvaten. Dit wordt veroorzaakt door het hart dat het bloed rondpompt. Een te hoge bloeddruk (hypertensie) betekent dat de druk van het bloed op de bloedvaten te hoog is. Als richtlijn voor hoge bloeddruk wordt genomen: een bovendruk hoger dan 140 mmHg en/of een onderdruk hoger dan 90 mmHg.

Een echte oorzaak voor een te hoge bloeddruk wordt zelden gevonden. Wel zijn er enkele risicofactoren te noemen: zoals overgewicht, te zout eten, gebruik van alcohol en suiker, stress en erfelijke factoren. Ook diabetes (suikerziekte), nierziekten en zwangerschap kunnen de bloeddruk doen stijgen.

Aderverkalking (ateriosclerose)

Bij iemand met een hoge bloeddruk is de kracht op de vaatwanden groter dan normaal. Hierdoor kunnen op termijn de wanden van de bloedvaten beschadigd raken, een proces dat arteriosclerose (aderverkalking) wordt genoemd. Als de vaten beschadigd raken en vernauwen wordt het moeilijker voor het hart om bloed door de vaten te pompen. Het hart krijgt dan meer te verduren. Een verhoogde bloeddruk geeft op de langere termijn dan ook een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct of een beroerte. Ook nierziekten en netvliesbeschadiging kunnen ontstaan door een hoge bloeddruk.

Wilt u weten of u in uw voeding nog iets kunt veranderen om uw hart- en bloedvaten gezond te houden? Maak een afspraak met Smaak!

Wanneer u door uw huisarts bent doorverwezen via de ketenzorg CVRM heeft u recht op drie uur dieetadvies. Ik ben aangesloten bij HKN Huisartsen (Kop van Noord-Holland). De consulten worden direct gedeclareerd bij deze partij.

diëtisten Met Smaak

Voeding & Leefstijl