Superfoods...

Een aantal superfoods is onder de loep genomen in een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam. De resultaten van dit onderzoek staan gepubliceerd in het Nederlandse tijdschrift voor Voeding & Diëtetiek nr.3 , juni 2015.
In de praktijk krijgen wij regelmatig vragen over superfoods, dus hebben wij dit nog eens even verder uitgeplozen. Wat zijn superfoods, welke voedingsmiddelen vallen daaronder, wat is het verschil met gewone voeding en is er wetenschappelijke onderbouwing voor de gezondheidsclaims die vermeld staan?

Superfoods zijn natuurlijke, onbewerkte voedingsmiddelen, rijk aan voedingstoffen. Ze worden gebruikt om verschillende ziekten en klachten te verbeteren. Gezond en natuurlijk staat bij steeds meer mensen hoog in het vaandel, maar wat is waar over de werking van superfoods?

De keuze is reuze                                                                                                                                                                                                                                                                                       We openen een willekeurige website waar je superfoods kan bestellen, en zien dat de keuze enorm uitgebreid is. De prijzen liegen er niet om, dit is handel! €8,- voor een pondje quinoa, €11,25 voor 125 g tarwegras, €10,- voor een pond chiazaad, een pot spirulinatabletten à 60 stuks €8,- … Hoog tijd om te kijken wat superfoods werkelijk zijn.

De tien meest verkochte en populairste superfoods zijn chiazaad, goji-bessen, hennepzaad, kokosolie, maca, quinoa, rauwe cacao, spirulina, tarwegras en zeewier. De meeste producten zullen wel bekend zijn, toch nog even een toelichting bij een paar:
- Maca: wordt gemaakt van de wortels van een plant uit Peru,wordt verkocht in poedervorm of capsules. Bevat veel mineralen, vitamine B, enzymen, magnesium en essentiële aminozuren. De macawortel zou een geneeskrachtige werking hebben en positief effect op het libido.
- Spirulina: blauwgroene zoutwateralg, wordt verkocht in poedervorm of als tablet. Spirulina wordt gekweekt in speciale tanks in Noord-Amerika en Azië. Spirulina is rijk aan vitaminen, eiwitten, essentiële aminozuren, omega 3-vetzuren en mineralen. Spirulina is eiwitrijk.

Effect?          

Over maca is inderdaad bekend dat het een positieve werking heeft op het libido, al is het soms in geringe mate.
Spirulina is eiwitrijk en daarom een goed alternatief voor vegetariërs en veganisten. Er wordt beweerd dat het effect heeft op het uithoudingsvermogen (energie) maar hier is onvoldoende bewijs voor. Wel heeft het effect bij een te hoog cholesterolgehalte en dat is gunstig ter voorkoming van hart-en vaatziekten. Ook kan het bijdragen aan het beheersen van allergische reacties zoals hooikoorts, huisstofmijtallergie en allergische reacties op huisdieren.
Chiazaad bevat omega 3- vetzuren (ALA en EPA). Vette vis zoals zalm en makreel bevat ook omega 3-vetzuren. Deze hebben een gunstige werking voor hart- en bloedvaten. Maar er is onvoldoende bewijs dat chiazaad een positief effect heeft op hart- en vaatziekten. Chiazaad levert per eetlepel 3,4 gram vezels (ter vergelijking: een volkoren boterham levert 2 gram vezels) en kan zorgen voor een verzadigd gevoel en eetlustremmend werken. Een kritische kanttekening van ons hierbij is dat je waarschijnlijk liever een volkorenboterham eet dan een hap chiazaad…

Wij zijn benieuwd naar wat jullie ervaringen zijn met superfoods. Gebruik je ze, wat doe je ermee, waarom gebruik je ze, wat merk je ervan? Ben je positief over superfoods of vind je het onzin? Wat is volgens jullie een superfood? Welke andere voedingsmiddelen kunnen ook als superfood betiteld worden? 

Zorg voor je gebit!

Je gebit is een groot bezit. Iedereen weet tegenwoordig wel dat je 2x per dag je tanden moet poetsen met fluortandpasta. Flossen mag ook niet overgeslagen worden. En als je dan toch nog gaatjes hebt? Hoe komt dat? En hoe kan je dat voorkomen?

Tandcariës (gaatjes) en tanderosie (slijtage van het glazuur) beschadigen het gebit. Met name zuren in ons eten en drinken zijn de oorzaak. Zuren zitten bijvoorbeeld in fruit en frisdranken. Suiker in ons voedsel wordt in de mond ook omgezet in zuur. De bacteriën in tandplak produceren ook zuren. Als we dus iets eten of drinken dat zuur of suiker bevat, is dit een aanval op het gebit. Meteen poetsen na het eten van iets zoets of zuurs is geen goed idee. Wacht een half uurtje om het gebit zichzelf te laten herstellen.

7 eet- en drinkmomenten
Belangrijk is dat je niet vaker dan 7x per dag iets eet en drinkt. Eetmomenten zijn gewoon je ontbijt, lunch en avondmaaltijd. De andere eetmomenten zijn tussendoortjes. Combineer eten en drinken bij een tussendoortje.

Na zoet komt water
Als je iets zoets (bv. koekje+limonade, fruit)neemt, spoel je mond dan na met wat water. Dat spoelt de suiker weg. Ga met je tong goed langs je tanden en kiezen om restjes weg te halen. Dat brengt tevens de speekselproductie op gang, ook goed om de suiker weg te spoelen. Een stukje suikervrije kauwgom doet ook goed werk!

Neem wat hartigs
Een hartig tussendoortje zoals een augurkje in een plakje ham of een blokje kaas is helemaal goed. Kaas zorgt er ook voor dat je glazuur niet aangetast wordt, net zoals alle andere zuivelproducten. Dat komt omdat er calcium in zit.

Snoep in één keer
Af en toe een snoepje kan ook best, maar eet er liever een paar in één keer. Lang sabbelen op een snoepje (lolly!) zorgt voor een lange suiker/zuuraanval op je glazuur. Weer even naspoelen met wat water.

Chips zijn ook ‘zoet’
Chips zijn niet zo goed voor je gebit. Omdat chips hartig zijn, denken we snel dat het niet slecht is. Chips bevatten koolhydraten en die worden in je mond al omgezet in suikers. Bovendien zijn chips plakkerig en blijven lang tussen tanden en kiezen zitten. Ook hier weer: goed met je tong langs tanden en kiezen om de restjes weg te halen en naspoelen met water.

Beperk zoete dranken
Om tanderosie te voorkomen, kun je het beste zo min mogelijk zoete dranken nemen. Dit geldt voor alle frisdranken, met of zonder koolzuur. Maar ook icetea en gewone aanmaaklimonade veroorzaken tanderosie. Het beste is om het glas in een paar slokken leeg te drinken en niet telkens een slokje nemen. Eet er een stukje kaas bij!

Anti-dieetdag!

Vandaag, 6 mei, is het Anti-dieetdag! Een dag om ons even niet met diëten en gewicht bezig te houden. Tijd dus voor wat lekkers! 

Zo’n dag klinkt voor veel mensen heerlijk, maar eigenlijk is deze dag bedoeld om stil te staan bij de gevaren van strenge diëten. Veel mensen zijn elke dag bezig met een strijd tussen gewicht en voeding. Dieetdoelen zijn vaak niet realistisch, er kunnen tekorten in de voeding ontstaan en wanneer met het dieet gestopt wordt staat men voor de vraag ‘hoe nu verder’. Enorm frustrerend. Tot de dag dat er weer een nieuw dieet verschijnt...


De Anti Dieet Dag vraagt aandacht voor de 'zinloosheid' van diëten. Afvallen gaat niet alleen om minder eten en meer bewegen. Het gaat vooral om bewustwording van je eetpatroon, gewoontes doorbreken en de oorzaak van het gewichtsprobleem aanpakken. Dit is dan ook de insteek van onze begeleiding naar een gezond gewicht. Eten Met Smaak!

Het hele eieren eten...

32 miljoen eieren eten we met z’n allen tijdens de Paasdagen. Dat is zo’n twee eieren per persoon. Normaal ligt de consumptie gemiddeld op twee eieren per week. Is zo’n extra eitje nou zo verkeerd? En hoe zit het met het cholesterol?

Van een ei wordt wel gezegd dat het een dikmaker en cholesterolbom is, maar of dat reëel is? Een te hoog ‘slecht’ cholesterol (LDL) wordt niet veroorzaakt door het eten van cholesterolrijke producten zoals eieren, maar meer door producten met een hoog verzadigd vetgehalte (HDL). Deze vetten, die de lever aanzetten tot het produceren van cholesterol, blijken een veel grotere impact te hebben. Verzadigde vetten zitten met name in bewerkte producten als: koek, gebak, chips, snacks, bewerkt en vetrijk vlees (hamburgers, gehakt) etc).

Een ei bevat weinig verzadigd vet (slechts 2,4 gram per ei). Eieren zijn verder een goede voedingsbron van vitaminen (A, B1, B2, B6, D, E en K), mineralen (ijzer en fosfaat) én uiteraard eiwit – een belangrijke bouwstof voor het lichaam.
Het wit van ei is vrij van cholesterol, de eidooier bevat gemiddeld 200 mg cholesterol. Wanneer andere bronnen van cholesterol zoals vlees en vleeswaren, gevogelte, volle melkproducten, kaas en gebak ook met mate worden gegeten, past een ei prima in een gezond voedingspatroon. Anders dan de meeste mensen denken heeft cholesterol uit de voeding bij gezonde mensen nauwelijks invloed op het cholesterolgehalte in het bloed. Is bij u een te hoog cholesterolgehalte geconstateerd? Houd het dan op maximaal drie eitjes per week.

Dat eitje kan dus gerust tijdens de Paasdagen. Alhoewel chocolade-eitjes... Laten we het daar maar een andere keer over hebben.

Meer weten over een verhoogd cholesterolgehalte? Klik hier.

 

diëtisten Met Smaak

Voeding & Leefstijl

Zuiderkaag

Kaagweg 15c

1741 LC Schagen

06 30 36 40 26

info@dietistenmetsmaak.nl

KvK nummer

70337039

Rekeningnummer

NL28 KNAB 0280 6084 70

 

Aangesloten bij de ketenzorg Diabetes en CVRM:

De praktijk is elke vrijdagmiddag vanaf 13:00 uur gesloten.