Fluoride

Voor het behoud van een gezond gebit is twee keer per dag zorgvuldig poetsen met fluoridetandpasta heel belangrijk.  Fluoride zorgt voor versterking van het glazuur. ’s Morgens en ’s avonds poetsen èn flossen zorgen ervoor dat plaquebacteriën verwijderd worden. Deze bacteriën zijn dol op zoet en zetten dit om in zuur. Het zuur veroorzaakt gaatjes in het glazuur: tandcariës.

Tanderosie

Je dagelijkse eet-en drinkpatroon speelt een grote rol. Met name zoete en zure producten plegen een aanslag op je gebit. Zoete producten zijn koek en snoep, maar ook witbrood en chips worden in de mond omgezet in suiker. Plakkerige producten (drop, chocolade, koek, gedroogd fruit) blijven lang in de mond, net zoals zuurtjes en lollies. Producten die veel zuur bevatten zijn frisdranken, regular en light. Ook sommige fruitsoorten zijn erg zuur, zoals appel, sinaasappel en grapefruit. Het zuur tast ook de glazuurlaag van je gebit aan, dit is tanderosie. Tanderosie is door de tandarts niet te herstellen. Als je per dag maximaal 7 keer iets eet en/of drinkt, kan het gebit de zuuraanvallen verwerken door de werking van het speeksel.

Als je iets zoets, plakkerigs of zuurs hebt gegeten of gedronken kun je je mond naspoelen met water en schoonmaken met een tandenstoker. Direct poetsen na zoet of zuur is niet goed, dan poets je zelf het glazuur weg. Wacht dan een half uurtje.

Heb je ondanks een goede mondverzorging alsnog veel last van gebitsproblemen, dan is het goed om eens te kijken naar het voedingspatroon. Maak een afspraak Met Smaak.

diëtisten Met Smaak

Voeding & Leefstijl